La familiarització

Quan parlem de familiaritzar-se, parlem d’establir vincles entre totes les persones implicades en l’educació de l’infant: l’infant, les famílies i el personal de l’escola.

L’entrada dels infants i les famílies a l’escola planteja conèixer un nou espai, nous adults, altres models de relació… Tots hem de fer un procés, establir nous vincles que portaran a la confiança i crear una bona relació bidireccional basada en la comunicació i el respecte.

Aquest procés és viu, progressiu i flexible i abraça tot el temps que l’infant romandrà a l’escola, especialment les primeres setmanes.

Els primers dies a l’escola suposa un canvi significatiu per a l’infant. La separació de les persones de referència (la seva família), amb les quals té una seguretat i el desconeixement de què i a qui trobarà provoquen moltes emocions i sentiments que a aquesta edat són difícils de gestionar. 

Les reaccions dels infants poden ser variades: plors, alegria, agressions (mossegades, picar als altres…), rebuig, aferrament a les seves propietats (got, motxilla…)… i que es donin a l’escola o a casa, on les famílies poden trobar canvis en el seu comportament: que es trobin més tristos, enfadats, que no tinguin tanta gana…

D’altra banda, per la família també és un canvi i segurament la primera gran separació dels seus infants, tot i que potser alguns s’han quedat amb algun familiar. Emocionalment pot suposar un gran repte, ja que també hauran d’afrontar els seus propis sentiments i poden aparèixer inseguretats i emocions a vegades contradictòries i ambivalents.

Totes aquestes reaccions són legítimes, cal entendre-les i respectar el ritme de cadascú perquè tothom se senti acollit. El procés de familiarització no té data, només hem de tenir paciència

Deixa un comentari